5. Eerste schaduw
Oke, het is tijd om schaduw aan te brengen! Dit doen we door middel van solids (vlakken). Je kunt dit ook doen door stippelpatronen of sommige artiesten gebruiken zelfs allerlei vormpjes (vierkantjes, rondjes, driehoeken) door elkaar om een realistischer effect te krijgen. Maar begin nu maar eerst met de solids, dat is het makkelijkst.
Als je normaal gesproken nooit met solids werkt of iets wat erop lijkt zou ik je kunnen aanraden om eerst te oefenen door dat te doen op 'normaal' formaat of op papier. Als je dat eenmaal een beetje onder de knie hebt kun je het ook in pixel art toepassen.
Oke, kies een donkerdere kleur. Niet gewoon een donkerdere versie van dezelfde kleur, maar net iets anders. Ikzelf heb overal wat meer richting bruin gekozen. Het is maar wat er bij past/goed staat. Hou de donkerheid ongeveer tussen de gemiddelde kleur en de kleur van de rand in, want er komt straks een iets lichtere kleur schaduw bij.
En ga nu maar schaduwen!
Oja, voordat ik het vergeet: Ga nou niet overal aan het randje een randje schaduw toevoegen want dan krijg je 'pillow shading':

Dat is natuurlijk niet zo fraai.
Kijk eens:


Zie je dat ik aan de rechterkant dikkere schaduw heb aangebracht dan links? En ik heb ook langzaam de schaduw laten overlopen naar het licht door aan de rand af en toe één pixel te zetten. Bij de mond heb ik het wat langer door laten lopen om te laten zien dat het daar een beetje ingedeukt is, net zoals bij de ogen.
Ik heb ook alvast de ogen ingekleurd. Een witte stip voor de glans en om nog meer een glanseffect te krijgen is het midden helder en blauw.
6. Zachtere schaduw
Het feit dat we nu schaduw hebben is wel leuk, maar het wordt nog mooier als we de schaduw wat zachter maken! Zeker aangezien dit poppetje ook zachtheid en liefheid moet uitstralen.
Pak de kleur van de schaduw, halveer de alpha en ga over de gemiddelde kleur heen. Als het goed is heb je nu een nieuwe kleur die tussen de gemiddelde en de schaduwkleur zit. Pak deze kleur en zet de alpha weer op 255.
Oke, ga nu de schaduw uitbreiden door langs de randen de nieuwe kleur toe te voegen. Hoe groter en dieper het oppervlak, hoe dikker deze uitbreiding. Hou het wel dunner dan de eigenlijke schaduw.
En let op: doe dit niet bij slagschaduw, maar bij de eigen schaduw. Slagschaduw moet scherp blijven. Je kunt ook wat pixels toevoegen op plaatsen waar nog geen schaduw zit. Bijvoorbeeld als rechts dikke schaduw zit, je links een paar pixels langs de rand zet.


Zie je dat de achterste poot niet de gemiddelde kleur heeft? het zit nu helemaal onder de schaduw. En aan de kleinste oppervlakten (tanden, handkussentjes...) heb ik niks gedaan omdat daar geen ruimte voor is.
7. Highlight toevoegen
Dit spreekt voor zich. Ik heb er zelf voor gekozen om het niet toe te voegen omdat ander de zachte indruk weggaat en het gaat lijken of hij een beetje glimt.
Als je een highlight toevoegt kun je net zoals bij de schaduw het zachter maken door een tussenkleur toe te voegen. Doe dit dan wel alleen aan het randje.