Logo
Het staat niet erg charmant om tussen je eigen borsten te grabbelen.

Een animatie maken met skeletmodus in Animaki

Rode Knoeperd voor Moderatorschap
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door op te treden als moderator.
modmedal.gif
De Glanzende Hyperlink
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door middel van promotie op andere sites.
linkmedal.gif
Paarse Bonk Van Groot Onderricht
Deze medaille wordt uitgereikt aan hen die de kennis van hun medemens verrijken met een tutorial.
tutmedal.gif
Ereteken Der Ingewijden
Deze medaille wordt enkel uitgereikt aan hen die het jolijt hebben vergroot door ten minste één officiële meeting bij te wonen.
meetingmedal-0003.gif
Lofpotlood van Welslagen
Uitgereikt aan hen die minimaal tien missies tot een goed einde hebben weten te brengen.
missionmedal.gif
Avatar
23 Oct 2012 12:22 / last edited 29 Oct 2012 17:40
Stap 1
Deze stap hangt helemaal van je persoonlijke voorkeur af. Ikzelf begin graag met een snel geschetst poppetje omdat ik de skeletmodus nog niet gewend ben. Maar als je liever meteen begint met het skelet kun je naar stap 2 gaan.
kuiken.png

Stap 2
Nu gaan we naar skeletmodus! Om daarin te komen selecteer je de skeletlaag bij het lagenvenstertje:
lagen.png
Je zult zien dat de tools ineens veranderen en de bovenste laag half doorzichtig wordt. Dit laatste is handig als je graag een skelet maakt op basis van je poppetje. Je kan de bovenste laag ook helemaal onzichtbaar maken door het uit te vinken.

Om te bouwen selecteer je het plusje in de tools:
bouwknop.png
Je bouwt een skelet door meerdere keren te klikken (niet slepen!) zodat je punten (dus gewrichten) en daartussen botten maakt. Om vanuit een ander punt nieuwe botten te maken klik je op een bestaande punt. Als je klaar bent druk je ESCAPE. Als je punten wil verwijderen selecteer je ze (met de selectietool, de bovenste knop in de vorm van een pijl kun je meerdere selecteren) en druk je DELETE.
kuikenskelet.png
Hiervoor heb je wel een beetje kennis van de anatomie nodig om te weten hoe een skelet in elkaar zit. Zo zitten er bijvoorbeeld knieen in mijn kuiken, wat je van buiten niet ziet.

Om het helemaal af te maken heb je nog de vergroot tool:
vergroten.png
Hiermee kun je punten vergroten zodat je duidelijker maakt waar bijvoorbeeld het hoofd en de handen zitten. Om een punt te vergroten selecteer je een punt en sleep je naar buiten. Om te verkleinen sleep je naar binnen.
vergrotenvoorbeeld.png

Stap 3
Nu gaan we er beweging in brengen!

Het enige wat je hoeft te doen is frames toevoegen (plusje onderaan bij de frames) en in de nieuwe frames de gewrichten verslepen met de selectietool. Als je een bot toevoegt zal het in de hele animatie toegevoegd zijn. Je kunt de animatie bekijken in het kleine venstertje links, of in het groot door op SPATIE te drukken.

Denk er wel aan dat als je een frame toevoegt de tekenlaag een lege frame krijgt. Als je dat niet wil kun je beter frames klonen (links van het + knopje). Het mooie aan de skeletmodus is dat je kan tweenen. Dat betekent dat als je tussen frames extra frames toevoegt, de punten automatisch bewegen naar de positie van het frame daarna. Het is dus handig als je keyframes maakt (belangrijke frames) en het daartussen vloeiender maakt door te tweenen.
Je moet wel opletten dat de botten niet kleiner of groter worden. Meestal gaat een natuurlijke beweging in een boog, dus je zult de automatische frames zelf moeten aanpassen.
Ook zul je bruine puntjes zien als je een punt geselecteerd hebt, die laten zien waar het punt al geweest is. Een soort extra onion skin dus.
beweging2.png

Om te kunnen loopen is het handig de onion skin de andere kant op te zetten. Maak een nieuwe frame aan het eind en klik op de ui rechtsbovenaan. Als het pijltje achteruit wijst zul je de eerste frame weer zien. Hiermee kun je de botten op dezelfde plek als in het begin zetten zodat je aan het eind een mooie loop kan maken.
onionskinachteruitvoorbeeld.png
Maak nieuwe frames tussen de eennalaatste en de laatste frames. Maak hier de beweging naar de eerste frame vloeiend. Je kunt eventueel als je klaar bent de laatste (dus kopie van de eerste frame) weer weghalen.

Nog een handige truc voor als je geen constante beweging hebt, of juist veel vechtbewegingen: Je kunt de snelheid per frame aanpassen met het klokje onderaan: klokje.gif
Klik hierop en verhoog het getal als je de frame langer wil laten duren. (handig voor losse bewegingen waar rust bij nodig is, zoals in mijn geval een zwaaiend armpje) Verlaag het getal als je het sneller wil laten gaan (handig voor gevechtsanimaties waarbij een zwaard heel snel slaat). Als je de gehele animatie langer of korter dan standaard wil laten duren, moet je dit aan het begin doen want nieuwe frames kopieren de snelheid van de vorige frame.


Stap 4
Tijd om de animatie uit te werken!
Eerst ga ik naar de eerste frame om de lijntjes netjes te maken. Omdat het kuiken symmetrisch is kan ik de ene helft kopieren en dan spiegelen.
spiegelen.png
Ik ga ook alvast de lijnkleur veranderen. Je kan dat doen door de kleur vervangknop:kleurvervangen.png Maar dat geldt alleen voor 1 frame. Als je voor de hele animatie een kleur wil vervangen (dat is handig als je achteraf niet tevreden bent over een kleur) klik je dubbel op de kleur in het palet (niet daarboven!) en kies je een andere kleur.
kleurvervangen2.png

Nu ga ik de nette lineart overbrengen naar de andere frames (pas op dat je niet kloont, want daaronder zit de skeletanimatie die je dan ook gelijk kloont!), door te kopieren en plakken. Ik ga nog niet inkleuren, want dan zie ik de onion skin niet. De onion skin is belangrijk om een goed vloeiende animatie te maken. En het armpje laat ik bewegen op basis van het skelet wat ik eronder zie:
uitwerken-0001.png
Vergeet met het uitwerken niet wat details toe te voegen die je met het skelet niet kan maken, zoals knipperende ogen en wapperende haren of een streep achter het zwaard om de snelheid aan te geven. Dat maakt het levendiger.

Nu is de animatie compleet en ga ik inkleuren. Met het toverstokje kun je kleurselecties maken en binnen selecties kun je tekenen, wat handig is als je de rest niet wil verpesten. Met shift+i kun je selecties inverteren, zo kun je de lineart selecteren en inverteren en zo 'binnen de lijntjes' kleuren. Ik gebruik een ander kleur achtergrond zodat ik beter kan zien of ik alles heb ingekleurd.
mask.png
Omdat voor een deel het poppetje overal hetzelfde is selecteer ik die stukjes (met shift ingedrukt kun je meerdere stukjes tegelijk selecteren) en kopieer en plak ze naar de andere frames.
In de toekomst kun je dezelfde actie doen op meerdere frames tegelijk, maar voor nu moet ik het met de hand 1 voor 1 doen.

Mijn animatie (hoewel het nog wat raar beweegt) is compleet:
gifje.gif


Paddenstoel uit blik :3
Gouden Hart Der Donateurs
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site steunen met een financiële bijdrage.
donatemedal.gif
Rode Knoeperd voor Moderatorschap
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door op te treden als moderator.
modmedal.gif
De Glanzende Hyperlink
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door middel van promotie op andere sites.
linkmedal.gif
Paarse Bonk Van Groot Onderricht
Deze medaille wordt uitgereikt aan hen die de kennis van hun medemens verrijken met een tutorial.
tutmedal.gif
Ereteken Der Ingewijden
Deze medaille wordt enkel uitgereikt aan hen die het jolijt hebben vergroot door ten minste één officiële meeting bij te wonen.
meetingmedal-0003.gif
Gouden Strik der Gulheid
Dit ereteken wordt alleen uitgereikt aan hen die een wedstrijd mogelijk hebben gemaakt door een prijs ter beschikking te stellen.
medalprize.gif
Lofpotlood van Welslagen
Uitgereikt aan hen die minimaal tien missies tot een goed einde hebben weten te brengen.
missionmedal.gif
Avatar
23 Oct 2012 13:30
Juppie een tutorial voor de skeletmodus !
Ik zal dit tutorial straks wel nodig hebben als ik de skeletmodus gebruik .

Rode Knoeperd voor Moderatorschap
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door op te treden als moderator.
modmedal.gif
De Glanzende Hyperlink
Deze medaille wordt alleen uitgereikt aan hen die deze site hebben gesteund door middel van promotie op andere sites.
linkmedal.gif
Paarse Bonk Van Groot Onderricht
Deze medaille wordt uitgereikt aan hen die de kennis van hun medemens verrijken met een tutorial.
tutmedal.gif
Ereteken Der Ingewijden
Deze medaille wordt enkel uitgereikt aan hen die het jolijt hebben vergroot door ten minste één officiële meeting bij te wonen.
meetingmedal-0003.gif
Lofpotlood van Welslagen
Uitgereikt aan hen die minimaal tien missies tot een goed einde hebben weten te brengen.
missionmedal.gif
Avatar
31 Oct 2012 16:08 / last edited 31 Oct 2012 16:09
Ik schop dit topic want ik wil graag dat mensen mijn tutorial lezen want ik heb hem niet voor niks gemaakt. ZO.

01 Nov 2012 13:08
Bedankt voor de tutorial!