Het eerste wat ik dacht toen ik ze zag: Eline moet beter leren kijken. Je gebruikt veel vereenvoudigde vormen. Kijk beter naar gezichten, let op de details en vooral op de verschillen tussen echte mensen en die op jouw tekeningen.
Doordat je de vormen van ogen, lippen, neus en wenkbrauwen te veel vereenvoudigt, maak je het ook moeilijker om de personen die je portretteert herkenbaar te maken. Ik ken die personen natuurlijk niet dus ik herken ze sowieso niet, maar het zou me oprecht verbazen als je hun gelijkenis goed te pakken hebt gekregen.
Ter verduidelijking: een random gegoogled gezicht tegenover jouw tekening.
Let op de ogen. Bij de echte persoon zie je onder andere:
- hoe het ooglid om de oogbol ligt en zich in het gezicht vouwt
- dat de wimpers zich in een boog alle richtingen uitstrekken
- dat er ter hoogte van de ogen, tussen het voorhoofd en de neus, een soort tussenruimte bestaat
- dat de onder- en bovenlip verschillend zijn
- dat de onderkant van de neus, het gedeelte tussen de neusgaten, ook van opzij zichtbaar is (bij sommige mensen is dit misschien niet zo, maar bij veruit de meeste wel)
In jouw tekening zien we echter:
- een oog dat geen bol lijkt te zijn, ingeklemd tussen twee bijna rechte lijnen
- wimpers die als een soort hekwerk op die lijnen zijn geplaatst
- een voorhoofd dat zomaar overgaat in de neus
- identieke, primitieve vormen die de lippen moeten voorstellen
- een neusgat dat op een vormeloze neus is geplakt
Meer op de details letten dus!
Een andere zwakte die duidelijk te zien is op de bovenstaande afbeelding is je kennis van de verhoudingen van het gezicht. Het is wegens het hoge kapsel van deze dame helaas wat lastig te zien, maar de ogen bevinden zich op de helft van de hoogte van het hoofd. Jij hebt ze veel hoger geplaatst, bijna op een derde. Maar geen zorgen, want dat doet vrijwel iedereen in het begin fout. En wanneer je eenmaal weet dat de ogen op de helft horen te staan, ga je vast snel vooruit.
Gezien het feit dat je op lijntjespapier tekent, moet het heel makkelijk voor je zijn om het midden van het hoofd te bepalen. Maar toch: weg met dat lijntjespapier! Een dik pak A4 papier haal je voor een habbekrats bij de Hema en je hebt er maandenlang plezier van.
Je inkleuring kan ook beter. In plaats van een paar grote vlakken in te kleuren, kan je je beter richten op schaduwpartijen die diepte uitdrukken en de delen waar het contrast het hoogst is. Let bijvoorbeeld op glans in het haar en schaduw bij de ogen, dergelijke details zullen je tekenwerk al snel een stuk indrukwekkender maken.
Ten laatste raad ik je af om in het vervolg nog gezichten recht van voren of recht van opzij te tekenen. Een beetje gedraaid is veel interessanter.